Lucyna Bełtowska
Całe studenckie i zawodowe życie związana z Uniwersytetem Jagiellońskim. Jeszcze przed ukończeniem studiów na Wydziale Filologicznym przyjęta do pracy w Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego przez prof. dr hab. Karola Estreichera młodszego. W Collegium Maius, gdzie przepracowała kilkadziesiąt lat, była autorką i kuratorką wielu muzealnych wystaw oraz katalogów do nich, w tym kilku ekspozycji o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Jedna z nich, pt. Skarby Uniwersytetu Jagiellońskiego nagrodzona została drugim miejscem (główną nagrodę „Sybillę” otrzymał Zamek Królewski na Wawelu) w ogólnopolskim konkursie „Wydarzenie Muzealne Roku” pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Na wniosek ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za osiągnięcia w pracy zawodowej, zasługi w działalności na rzecz rozwoju, popularyzacji nauki i sztuki odznaczona przez prezydenta RP Srebrnym, a następnie Złotym Krzyżem Zasługi. Otrzymała także nagrodę Rady Dzielnicy XI Miasta Krakowa „Osobowość Roku w Dziedzinie Kultury w kategorii Twórca”.
Przejście w „stan spoczynku” nie oznaczało… przysłowiowego dolce far niente. Do głosu doszły zainteresowania, pasje, na które wcześniej nigdy nie starczało czasu; potrzeba wyrażenia w słowie i obrazie własnego widzenia, opisania świata, a także wewnętrznego artystycznego ładunku wyniesionego z Collegium Maius. Zaowocowało to szeregiem wystaw obrazów oraz wieczorków autorskich w Krakowie, Gliwicach, Kielcach, Nowym Targu. Wiersze, opowiadania oraz fragmenty powstającej powieści publikowane są na internetowych portalach literackich, drukowane w czasopismach i wydawnictwach literackich, np. „Akant”, „Ypsylon”, a także w licznych Antologiach i Almanachach. Przez lata współpracowała z miesięcznikiem uniwersyteckim „Alma Mater”, Dziennikiem Polskim” i z „Wiadomościami” – miesięcznikiem Dzielnicy Krakowa Podgórze. W radiu Koszalin w ramach cyklu „Poczta poetycka Radia Koszalin” dwukrotnie zaprezentowano jej wiersze z merytoryczną analizą i interpretacją. Kilka lat temu Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego zorganizowało dużą – ponad siedem miesięcy trwającą − wstawę jej obrazów i poezji. W roku 2022 ukazała się książka pt. „Monę Lisę tanio sprzedam. Wybłyskosłowie” (pierwsza indywidualna, nie licząc wydanego w 2004 roku tomiku poezji „Okruchy serca” oraz kilkudziesięciu katalogów wystaw muzealnych) zawierająca szkice, eseje, opowiadania „około muzealne” i z zakresu historii sztuki. Rok 2024 r. przyniósł dwie ważne (nie tylko dla najstarszej polskiej wyższej uczelni) rocznice: 40. śmierci prof. Estreichera, 60. udostępnienia dla zwiedzających powstałego z jego wizji Muzeum UJ i 50. rozpoczęcia jej pracy i przygody w i z Collegium Maius. Te rocznice, pamięć o profesorze, a także hołd złożony wyjątkowemu miejscu, w którym spędziła całe zawodowe życie stały się asumptem do napisania książki pt. „Wyznania muzealniczki. Historie – wspomnienia – impresje”. 4 marca 2025 r. w Collegium Maius − w historycznej Sali Librarii (kolebki księgozbioru Biblioteki Jagiellońskiej) − w 119. rocznicę urodzin profesora Karola Estreichera młodszego − odbyła się promocja tej książki.
Czarna Madonna
ma zamknięte oczy − symbol milczenia.
nie wierząc w ich sens.
Ścigają mnie twarde, kanciaste.
Już wiem, nie zdążę.
Pochłonie mnie lawinisko. I jeszcze twój krzyk.
Nie patrz tak!
Oczy mogą narobić wiele
hałasu.
miasta X tam nie ma, unikam miejsc nażytych
nadmiernie. Przez imperatyw bycia na topie,
ucieka najważniejsze, znika wraz z potopem
hałaśliwego tłumu. Ukrytego piękna
nie dojrzysz, gdzie zbyt dużo zadrapań i szumów.
gdzie słowa zmilkną naszym niewyznaniem.
